דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לוגיסטיקה Vs שרשרת האספקה 

מאת    [ 22/10/2011 ]

מילים במאמר: 673   [ נצפה 3557 פעמים ]

???

בשנים האחרונות כולנו משתמשים במונח ' שרשרת האספקה' כאשר לא תמיד אנחנו יודעים למה בדיוק מתכוונים ומהו ההבדל בין לוגיסטיקה לבין שרשרת האספקה.

מאמר זה דן במושגים, משמעותם והקשר ביניהם.

 על לוגיסטיקה ושרשרת האספקה כבר נאמר, שהם שונים מספיק כדי להיות מוכרים בנפרד, ובכל זאת הם שזורים כל כך חזק זה בזה, שעדיין לא ניתן להתייחס אליהם בנפרד. 

 לוגיסטיקה - הגדרה   ניהול, תכנון, ביצוע ובקרה יעילים, של תנועות ואחסון של חומרי גלם,  מוצרים בתהליך, תוצרת גמורה, שירותים ומידע - לאורך ובין הצמתים הלוגיסטיים השונים בשרשרת האספקה , החל משלב הייצור, דרך מרכזי ההפצה, לסיטונאים, לקמעונאים, ללקוחות הסופיים ובחזרה. 

לפי הגדרה שלעיל, עוסקת הלוגיסטיקה בתנועות ואחסון. אלו הם הנושאים העיקריים עבורם הוגדר המושג לוגיסטיקה. במציאות אנו מוצאים בארגונים שונים, שבעלי התפקידים העוסקים בתחומי הלוגיסטיקה מבצעים גם משימות תפעוליות אחרות בארגון. אין זה פסול אולם נושאים אלו אינם מהווים את עיקר התוכן הלוגיסטי.

המונח "לוגיסטיקה" מקורו מן המילה היוונית העתיקה לוגוס (ביוונית עתיקה: ?????). זוהי מילה רבת-משמעות ובין משמעויותיה: יחס, מילה, תחשיב, היגיון, ונאום.

מקורו של תחום הלוגיסטיקה הוא בצרכי צבאות בעולם לדאוג לאספקה יעילה של הכוחות הלוחמים בתחמושת ומזון אף כאשר החילות מתקדמים וקווי האספקה מתארכים. בצבאות יוון העתיקה, רומא העתיקה ובאימפריה הביזנטית, היו קציני צבא שתוארם "לוגיסטיקס" (Logistikas) אשר נשאו באחריות לצרכיהם הכלכליים ולאספקתם של הכוחות הלוחמים.

המילון האנגלי אוקספורד הגדיר את המונח "לוגיסטיקה" כ: "ענף של מדעי הצבא העוסק ברכישה, תחזוקה, ושינוע של חומרים, כוח אדם ומתקנים." לעתים קרובות יש הרואים לוגיסטיקה כענף הנדסי היוצר "מערכות אדם" להבדיל מ"מערכות מכונה".

אנחנו מבדילים  בין שני אזורי פעילות שונים של הלוגיסטיקה :

א.      לוגיסטיקה תחת קורת גג ( Intralogistics )

ב.      לוגיסטיקה של תובלה והפצה.

 אני נוהג לציין ששני אזורי הפעילות של הלוגיסטיקה - נפגשים בד"כ ברמפה של המחסן.

 שרשרת האספקה  מכילה את התכנון והניהול של כל הפעילויות הכרוכות במיקור, רכש, עיבוד וניהול הלוגיסטיקה. זה כולל בין השאר את התיאום ושיתוף הפעולה עם כל שאר השותפים לשרשרת הן השחקנים הראשיים (הספקים, היצרנים והלקוחות) והן שחקני המשנה (המתווכים, ספקי שירותי מיקור חוץ ואחרים). ניהול שרשרת האספקה משלב את ניהול ההיצע וניהול הביקוש הן בתוך הארגונים והן ביניהם.

 

בעידן הגלובלי , המורכבות הטכנולוגיה  של מוצרי הצריכה בשילוב עם הגודל והעומק של השוק, הקשר בין הלקוח לספק הינו רק השלב הסופי של שרשרת ארוכה ומורכבת. השרשרת של מוצר פיזי מתחילה משלב שלכריית חומרי הגלם וכוללת מגוון פעילויות של עיבוד, ייצור, הרכבה, אחסנה והובלה בין מספר רב של חברות  ועל פני מרחב גיאוגרפי שהולך וגדל עד להגעת המוצר ללקוח הקצה. למרות שחברות מסחריות כיום פועלות לא רק בשוק מקומי או לאומי אלא פועלות בשוק גלובלי, אין חברה בודדת המסוגלת לשלוט בכל שרשרת האספקה משלב חומרי הגלם ועד אספקת המוצר ללקוח. הרעיון הכלכלי העומד מאחורי שרשראות האספקה למיניהם הוא להביא למינימום את העלות הכוללת של מערך האספקה .

אז איפה הלוגיסטיקה כאן ?  לוגיסטיקה הינה המפתח העיקרי בשרשרת האספקה לביצוע הפעילות הפיזית במוצרים.קיימים פערים רבים בשרשרת האספקה בין מיקום חומרי הגלם, לבין מיקומם של היצרנים, הקונים והצרכנים של המוצרים הסופיים.   

קיימים פערים רבים בין קצב הייצור וכמות ההיצע הנתונה לבין מקום ועיתוי הביקוש .                   

באמצעות מערכת הובלה והפצה - ימית, אווירית ויבשתית, באמצעות מחסנים ומרכזים לוגיסטיים הפרוסים על פני יבשות, מגשרת הלוגיסטיקה על פני הפערים והסיכונים הרבים הטמונים באי הוודאות הקיימת בשרשרת האספקה הגלובלית.

 

לוגיסטיקה יעילה - משתמשת בכלים של ניהול, תכנון, ביצוע ובקרה של תנועות ואחסון מוצרים וכן מידע בין הצמתים של שרשרת האספקה.

ללוגיסטיקה אין מטרות בפני עצמה. מטרות הלוגיסטיקה קשורים עם המוצרים והתנועות ואותם כבר ניסחו מיטב המנסחים כלהלן :

לספק את

?    הכמות הנכונה

?    בזמן הנכון

?    במקום הנכון

?    באיכות הנכונה

?    ובעלות הנכונה.

 

הלוגיסטיקה אינה אחראית על מקורות חומרי הגלם או על הייצור, השיווק והמכירה. הלוגיסטיקה מגשרת על הפערים והסיכונים שביניהם

בעוד שה SCM משתמש בעיקר בתוכנות בקרת היצור - MIS ובתוכנות חיזוי הביקוש ורענון המלאי בשרשרת האספקה - PLANNING , הלוגיסטיקה נעזרת בתוכנות WMS  לניהול מושכל של המחסנים ותוכנות TMS לניהול ההפצה המקומית ועד תוכנות גלובליות למשלחים למעקב אחר תנועות בין לאומיות של סחורות.

יצחק דנה הינו מנכ"ל חברת התכנון והייעוץ הלוגיסטי AGS . ניתן ליצור קשר עם איציק בטלפון 0523327541 או באימל ags@ags.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב